Reflexintegratie behandeling en begeleiding bij leer-en gedragsuitdagingen!

Hebbes! Kindercoaching
Hebbes!

Visuele

Vaardigheden

Zien of kijken?

Dit zijn twee verschillende dingen! Je kijkt met je ogen maar je ziet met je hersenen. Om goed te kunnen leren en lezen moeten je ogen en hersenen goed ontwikkeld zijn. Het gaat er bij het kijken om hoe je waarneemt. Hoe scherp zie je? Kun je goed dichtbij zien. En veraf? Maar zien is meer! Het gaat ook om het ontwikkelen van een goede visuele verwerking. Kun je goed interpreteren van wat je ziet. Hoe snel verwerk je beelden en hoeveel energie kost jou dat. Bij een standaard oogmeting bij de opticien of de oogarts wordt alleen gekeken naar de gezichtsscherpte en de gezondheid van de ogen. Deze oogmeting brengt geen Fixatie Disparatie aan het licht. Een goed zicht en goede gezondheid van de ogen sluiten niet uit dat er toch problemen zijn met de samenwerking van de ogen! Hoe weet je dat er een visuele uitdaging is? Ouderen die merken dat ze de kleine lettertjes niet meer kunnen lezen weten dat het tijd is voor een leesbril. Dat is voor een kind met een visuele disfunctie lastiger te ontdekken want zij hebben geen referentiekader. Pas als je kunt vergelijken weet je dat er iets mis is. Zoiets als; een film kijken op een ouderwetse TV of dezelfde film zien op een moderne smart TV in HD. Je ziet dán pas dat het beter kan. Er zijn wel signalen waar we op kunnen letten. Het kind zegt b.v vaak; Ik vind lezen niet leuk. Wrijft bij het lezen vaak in de ogen of heeft rode ogen. Lezen kost deze kinderen veel moeite! Ze zien soms maar 3 letters tegelijk en missen daardoor het hele woordbeeld. Ze kunnen gewoon niet sneller lezen en de spelling blijft zwak. Ook zijn er kinderen die cijfers en letters wazig, dubbel of dansend zien. Bij het extra concentreren en focussen, vloeien zinnen in elkaar over als een zwarte streep, waardoor ze nog meer fouten maken bij de verwerking van de inhoud. Alleen met overmatige inspanning zien zij een scherp of stilstaand beeld. Deze kinderen laten vaak een zwakke concentratie zien. Ten onrechte wordt dan aan ADHD gedacht.
Contact gegevens: Klaverkamp 6 6662RX Elst Mobiel: 0644113184 Mail: hebbeskindercoaching@ziggo.nl
© 2019 Kindercoaching Hebbes!

Kenmerken van een visuele disfunctie zijn; Leesproblemen zowel technisch als begrijpend: Zwakke spelling. Regels overslaan. Bewegende letters en woorden. Plaats in de tekst kwijtraken. Zwak tekstbegrip. Omdraaien van cijfers, letters of woorden. Langzaam spellend en radend lezen. Overslaan van letters of woorden. Problemen met netjes schrijven: Niet netjes op de lijnen schrijven. Tong uit de mond bij schrijven. Slordig handschrift. Schrijft op een leeg vel niet horizontaal. Letters zijn niet van dezelfde grootte Hoofd niet rechthouden tijdens lezen en/of schrijven. Ruimte tussen geschreven woorden zijn onregelmatig. Concentratieproblemen. Ruimtelijk zicht heeft ook te maken met ruimtelijk inzicht. o Dit is o.a belangrijk bij rekenen (context sommen). Lichamelijke klachten kunnen ook veroorzaakt worden door een visuele belemmering zoals; o Hoofdpijn of buikpijn. o Nek- en rugklachten. o Jeukende-, branderige-, knipperende- of knijpen met de ogen. o Ogen kunnen vermoeid zijn of tranen na (lees)inspanning. o Slechte oog-hand coördinatie. Gevoelig voor licht. Moeite met het evenwicht. o Allemaal klachten die hun oorsprong vinden in visuele stress. Gedrag kan ook beïnvloed worden door een visueel probleem zoals: o Moeite met stil zitten. o Vaak iets omstoten/struikelen. o Zwakke concentratie. o Vermoeid (uit school komen). o Driftbuien.
·
·
© Kindercoaching Hebbes! 2019
Hebbes! Kindercoaching

Visuele

vaardigheden

Contact gegevens: Klaverkamp 6 6662RX Elst Mobiel: 0644113184 Mail: hebbeskindercoaching@ziggo.nl

Zien of kijken?

Dit zijn twee verschillende dingen! Je kijkt met je ogen maar je ziet met je hersenen. Om goed te kunnen leren en lezen moeten beide goed ontwikkeld zijn. Het gaat er bij het kijken om hoe je waarneemt. Hoe scherp zie je? Kun je goed dichtbij zien. En goed veraf zien? Bij een standaard oogmeting bij de opticien of de oogarts wordt alleen gekeken naar de gezichtsscherpte en de gezondheid van de ogen. Deze oogmeting brengt geen Fixatie Disparatie aan het licht. Een goed zicht en goede gezondheid sluiten niet uit dat er toch problemen zijn met de samenwerking van de ogen! Hoe weet je dat er een visuele uitdaging is? Ouderen die merken dat ze de kleine lettertjes niet meer kunnen lezen, weten dat het tijd is voor een leesbril. Dat is voor een kind met een visuele disfunctie lastiger te ontdekken want zij hebben geen referentiekader. Pas als je kunt vergelijken weet je dat er iets mis is. Het is zoiets als kijken naar een film op een analooge zender, dit is prima maar dezelfde film zien in HD kwaliteit dan weet je pas écht wat je mist. Er zijn wel signalen waar we op kunnen letten. Het kind zegt b.v vaak; Ik vind lezen niet leuk. Wrijft bij het lezen vaak in de ogen of heeft rode ogen. Lezen kost deze kinderen moeite! Ze zien soms maar 3 letters tegelijk en missen daardoor het hele woordbeeld, waardoor ze gewoon niet sneller kunnen lezen en de spelling zwak blijft. Ook zijn er kinderen die de cijfers en letters wazig, dubbel of dansend zien. Bij het extra concentreren en focussen, vloeien zinnen in elkaar over als een zwarte streep, waardoor ze nog meer fouten maken bij de verwerking van de inhoud. Alleen met overmatige inspanning zien zij een scherp of stilstaand beeld. Deze kinderen laten vaak een zwakke concentratie zien. Ten onrechte wordt dan aan ADHD gedacht.
Leesproblemen zowel technisch als begrijpend: Zwakke spelling. Regels overslaan. Bewegende letters en woorden. Plaats in de tekst kwijtraken. Zwak tekstbegrip. Omdraaien van cijfers, letters of woorden. Langzaam spellend en radend lezen. Overslaan van letters of woorden. Problemen met schrijven: Niet netjes op de lijnen schrijven. Tong uit de mond bij schrijven. Slordig handschrift. Schrijft op een leeg vel niet horizontaal. Letters zijn niet van dezelfde grootte. Hoofd niet rechthouden tijdens lezen en/of schrijven. Ruimte tussen geschreven woorden zijn onregelmatig. Concentratieproblemen. Problemen met ruimtelijk zicht: Dit heeft ook te maken met ruimtelijk inzicht. o.a belangrijk bij rekenen (context sommen).
·
·
Kenmerken van een visuele disfunctie :
Voor reflexintergratiebehandeling én leer- en gedragsbegeleiding.
Maar zien is meer! Het gaat ook om het ontwikkelen van een goede visuele verwerking. Kun je goed interpreteren van wat je ziet. Hoe snel verwerk je beelden en hoeveel energie kost dat.
Lichamelijke klachten kunnen ook veroorzaakt worden door een visuele belemmering zoals; Hoofdpijn of buikpijn. Nek- en rugklachten. Jeukende-, branderige-, knipperende- of knijpen met de ogen. Ogen kunnen vermoeid zijn of tranen na (lees) inspanning. Slechte oog-hand coördinatie. Gevoelig voor licht. Moeite met het evenwicht. Allemaal klachten die hun oorsprong vinden in visuele stress. Gedrag kan ook beïnvloed worden door een visueel probleem zoals: Moeite met stil zitten. Vaak iets omstoten/struikelen. Zwakke concentratie. Vermoeid (uit school komen). Driftbuien.