Een praktijk voorbeeld!

Waar ligt de oorsprong van de uitdaging? Als motorisch-, leer- en gedrag specialist vind ik het belangrijk om goed te kijken naar wat de oorzaak van het probleem is. Het verloop van de zwangerschap en de motorische ontwikkeling van het kind is daarin belangrijk. Ik ga op zoek naar de oorsprong van het leer- en/of gedragsprobleem. Er kan sprake zijn van een performaal-verbaalkloof (b.v. bij beelddenkers), werkgeheugenproblemen, oogsamenwerkingsproblemen (fixatie disparatie), lateralisatieproblemen, auditieve verwerkingsproblemen, ongeremde reflexen, visueel ruimtelijke problemen, concentratieproblemen enz.. I s het kind in balans? Als kindercoach heb ik een holistische visie. Dat betekent; kijken naar het psychologische-, fysieke- en het chemische (alles wat te maken heeft met voeding, toxines of neurotransmitters) aspect van het kind. Als er in één aspect iets uit balans is zal het hele kind uit balans zijn. Ligt de uitdaging buiten mijn expertise dan zal ik u doorverwijzen.
Een praktijkvoorbeeld: Een kind heeft moeite met leren lezen. In het fysieke aspect zijn er oogsamenwerkingsproblemen (de uitdaging zit in de oogmotoriek). Goed leren lezen wordt lastig want de letters vallen niet goed op elkaar. Je kunt zo geen goed woordbeeld vormen. Vanuit het psychologische aspect kan het kind voelen dat het achterblijft bij de rest van de groep en ontwikkeld daardoor gemakkelijk een laag zelfbeeld. Om dit te maskeren maakt hij veel grapjes en is hij druk in de klas. Hij is met van alles bezig, behalve met lezen. Hem extra laten lezen heeft geen zin want het probleem is daarmee niet opgelost. Resultaat een gefrustreerd kind dat helemaal niet meer wilt lezen. Dit kind kan aangemeld worden met een vermoeden van dyslexie, beelddenken of ADHD. Door het afnemen van een uitgebreide intake, krijg ik veel informatie over het kind en ga ik op zoek naar de oorsprong van de uitdaging. Dit bepaald wat er als eerste geoefend gaat worden. Uit het voorbeeld: Om goed te leren lezen gaan we eerst de ogen trainen en daarna richten we ons pas op het lezen. Als het kind weet wat er aan de hand is, is hij vaak opgelucht én gemotiveerd om mee te werken. Wanneer het zien en lezen beter gaat, gaat het zelfbeeld ook omhoog. De hulpvraag is natuurlijk wel het uitgangspunt voor de begeleiding!

Reflexintegratie behandeling en begeleiding bij leer-en gedragsuitdagingen!

Hebbes! Kindercoaching
Hebbes!
Contact gegevens: Klaverkamp 6 6662RX Elst Mobiel: 0644113184 Mail: hebbeskindercoaching@ziggo.nl
© 2019 Kindercoaching Hebbes!

© Kindercoaching Hebbes! 2019
Hebbes! Kindercoaching
Contact gegevens: Klaverkamp 6 6662RX Elst Mobiel: 0644113184 Mail: hebbeskindercoaching@ziggo.nl
Voor reflexintergratiebehandeling én leer- en gedragsbegeleiding.
Een praktijkvoorbeeld: Een kind heeft moeite met leren lezen. In het fysieke aspect zijn er oogsamenwerkingsproblemen (de uitdaging zit in het niet goed functioneren van de oogmotoriek). Goed leren lezen wordt lastig omdat de letters niet goed op elkaar vallen . Je kunt zo geen goed woordbeeld vormen. Vanuit het psychologische aspect kan het kind voelen dat het achterblijft bij de rest van de klas en ontwikkeld gemakkelijk een laag zelfbeeld. Om dit te maskeren maakt hij veel grapjes en is erg druk. Hij is met van alles bezig, behalve met lezen. Hem extra laten lezen heeft geen zin want het probleem is daarmee niet opgelost. Resultaat een gefrustreerd kind dat helemaal niet meer wilt lezen. Dit kind kan aangemeld worden met een vermoeden van dyslexie, beelddenken of ADHD. Door een uitgebreide intake en te observeren ga ik op zoek naar de oorsprong van de uitdaging. Dit bepaald wat er als eerste geoefend moet worden. Uit het voorbeeld: Om goed te leren lezen gaan we eerst de ogen trainen en daarna richten we ons pas op het lezen. Als het kind weet wat er aan de hand is, is hij vaak opgelucht en gemotiveerd om daaraan te werken. Wanneer het zien en lezen beter gaat, gaat het zelfbeeld ook omhoog. De hulpvraag is natuurlijk wel het uitgangspunt voor de begeleiding.