Hebbes! Kindercoaching

Reflexintegratie behandeling en begeleiding bij leer-en gedragsuitdagingen!

Hebbes!
Contact gegevens: Klaverkamp 6 6662RX Elst Mobiel: 0644113184 Mail: hebbeskindercoaching@ziggo.nl
© 2019 Kindercoaching Hebbes!

Wat is beelddenken?

Beelddenkers (mensen met een visueel-ruimtelijke leerstijl) denken vanuit een totaalbeeld en in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. Beelddenkers zijn visueel - maar daarnaast ook ruimtelijk in gesteld. Ze werken het liefst met hun ogen en hun opgedane ervaringen. Luisteren is nooit hun sterkste kant. De ogen gaan altijd voor de oren! In een oogopslag overzien beelddenkers ingewikkelde situaties en brengen die met elkaar in verband. Het ene beeld roept alweer het volgend beeld op. Dat kan leiden tot hoogst originele oplossingen waar een ander nooit op gekomen zou zijn. Nadeel van dit associatieve snelle denken is wel dat beelddenkers vaak wat chaotisch kunnen overkomen. Omdat beelddenkers in beelden denken en niet in taal, hebben ze moeite met de ‘vertaling’ naar de juiste woorden. Vaak hoor je ze dan ook praten in termen als: dinges, dat ene ding, je weet wel! In hun hoofd zien ze het beeld, het plaatje, maar het bijpassende woord kunnen ze niet zo snel vinden. Een beelddenker kan ook een beeld in zijn hoofd laten draaien, ze zien dan de voor- en achterkant, boven- en onderkant. Als ze de letters en hun klanken gaan leren geeft dit problemen. Immers: een b is andersom opeens een d, en op zijn kop zelfs een p, maar voor een beelddenker blijft het dezelfde letter b. Ditzelfde zou kunnen gelden voor getallen.

Beelddenken

Uitleg in beelden bekijken? (Getekend door Mirthe van der Drift) Klik hier!
Een simpele proef op de som: Denk b.v. aan het woord huis. Velen zien dan de letters H-U-I-S in gedachte. Andere zien echter een plaatje van een huis. Compleet met schoorsteen en rookwolkjes. Beelddenkers moeten het beeld vervolgens omzetten naar taal. Dit kost tijd. Op school heb je dus meer tijd nodig om een dictee of proefwerk te maken. Ook kunnen beelden de aandacht afleiden. Je ziet het huis. Je ziet een man, de man laat zijn hond uit. Mijn tante heeft ook zo’n hond. Wanneer is ze ook alweer jarig. Mmm Taart…. Beelddenken is een fundamenteel andere manier van denken!

WIST JE DAT iedereen wordt geboren als

beelddenker. Een baby kent immers nog geen

woorden. Tot 4 jaar zijn alle kinderen min of meer

beelddenkers. Ze denken voor het grootste deel in

beelden en gebeurtenissen. Langzaam ontwikkelt

het taaldenken zich en wordt het beelddenken

percentsgewijs wat kleiner.

Na het tiende jaar stopt dit proces. Er zijn mensen die dan een levenslange voorkeur blijven houden voor het beelddenken: de beelddenkers! Wilt u weten of u een beelddenker bent, doe dan nu de beelddenktest. klik hier! Ook zijn er verschillen te vinden in de karaktereigenschappen van een kind met een visueel-ruimtelijke leerstijl en auditieve- volgordelijke leerstijl. Wil je weten wat deze verschillen zijn? klik dan hier!
Hoe kan je een beelddenker helpen in een talige omgeving? Door het (h)erkennen van een aantal beelddenkende kenmerken zoals hierboven beschreven. Hoe eerder beelddenken (h)erkend wordt, hoe beter het kind begrepen wordt…. Thuis en op school!
© Kindercoaching Hebbes! 2019
Hebbes! Kindercoaching
Contact gegevens: Klaverkamp 6 6662RX Elst Mobiel: 0644113184 Mail: hebbeskindercoaching@ziggo.nl
Wat is beelddenken? Beeldenkers denken vanuit een totaalbeeld en in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. Beelddenken is een fundamenteel andere manier van denken! Beelddenkers zijn visueel - maar daarnaast ook ruimtelijk in gesteld. Ze werken het liefst met hun ogen en hun opgedane ervaringen. Luisteren is nooit hun sterkste kant. De ogen gaan altijd voor de oren! In een oogopslag overzien beelddenkers ingewikkelde situaties en brengen die met elkaar in verband. Het ene beeld roept alweer het volgend beeld op. Dat kan leiden tot hoogst originele oplossingen waar een ander nooit op gekomen zou zijn. Nadeel van dit associatieve snelle denken is wel dat beelddenkers vaak wat chaotisch kunnen overkomen. Omdat beelddenkers in beelden denken en niet in taal, hebben ze moeite met de ‘vertaling’ naar de juiste woorden. Vaak hoor je ze dan ook praten in termen als: dinges, dat ene ding, je weet wel! In hun hoofd zien ze het beeld, het plaatje, maar het bijpassende woord kunnen ze niet zo snel vinden. Een beelddenker kan ook een beeld in zijn hoofd laten draaien, ze zien dan de voor- en achterkant, boven- en onderkant. Als ze de letters en hun klanken gaan leren geeft dit problemen. Immers: een b is andersom opeens een d, en op zijn kop zelfs een p, maar voor een beelddenker blijft het dezelfde letter b. Ditzelfde zou kunnen gelden voor getallen. Wist je dat? Iedereen geboren wordt als beelddenker. Een baby kent nog geen woorden. Tot 3 jaar zijn alle kinderen min of meer beelddenkers. Ze denken voor het grootste deel in beelden en gebeurtenissen. Langzaam ontwikkelt het taaldenken zich en wordt het beelddenken percentsgewijs wat kleiner. Na het tiende jaar stopt dit proces. Er zijn mensen die dan een levenslange voorkeur blijven houden voor het beelddenken: Beelddenkers! Wilt u weten of u een beelddenker bent, doe dan nu de beelddenktest.

Beelddenken

Voor reflexintergratiebehandeling én leer- en gedragsbegeleiding.
Een simpele proef op de som: Denk b.v. aan het woord huis. Velen zien dan de letters H-U-I-S in gedachte. Andere zien echter een plaatje van een huis. Compleet met schoorsteen en rookwolkjes. Beelddenkers moeten het beeld vervolgens omzetten naar taal. Dit kost tijd. Op school heb je dus meer tijd nodig om een dictee of proefwerk te maken. Ook kunnen beelden de aandacht afleiden. Je ziet het huis. Je ziet een man, de man laat zijn hond uit. Mijn tante heeft ook zo’n hond. Wanneer is ze ook alweer jarig. Mmm Taart….
Hoe kun je een beelddenker helpen in een talige omgeving? Door het (h)erkennen van een aantal beelddenkende kenmerken zoals hierboven beschreven. Hoe eerder beelddenken (h)erkend wordt, hoe beter het kind begrepen wordt…. Thuis en op school!